de rode vlag

Als wij mensen iets nieuws zien, zijn we geneigd meteen te benoemen wat er in onze ogen niet aan deugt, stelt cabaretier Pieter Derksen. In diezelfde voorstelling vertelt hij een anekdote over hoe hij pech krijgt met zijn elektrische auto, hoe hij wordt opgehaald door een auto-ambulance en dat de chauffeur er van hoofdschuddend naar zijn EV kijkt en mompelt dat er heel veel Afrikaanse kinderhandjes aan die batterijen hebben gewerkt.

Bij de komst van de eerste auto, een gevaarlijk geluid makend monster dat krankzinnige snelheden kon behalen, besloot de overheid de burgerij tegen dit gevaar in bescherming te nemen. De automobiel moest voortaan worden voorafgegaan door een man met een rode lantaarn. Met die rode lantaarn kon hij de omgeving waarschuwen en omdat die man moest lopen was alle snelheid er bij de automobiel er meteen uit.

De introductie van de elektrische auto, Tesla voorop, heb ik van heel dichtbij meegemaakt. Mijn aandacht voor de technische mogelijkheden van elektrisch rijden begon al in de collegebanken van de HTS-Autotechniek. Technisch was het toen al mogelijk om de motor in het wiel te stoppen. De batterijen waren echter een probleem. Met de komst van de lithiumion batterij werd dat probleem getackeld.

In 2012 of 2013 maakte ik mijn eerste rit met een Mitsibushi i-Miev, een foeilelijk ding. Die had echter verrassend veel binnenruimte, en hij reed verdomd lekker. Niet veel later kwamen de eerste Tesla Model S-en op de Nederlandse markt. Klassieke looks en een waanzinnige acceleratie! Gezien de fiscale mogelijkheden vond dit model heel snel zijn weg naar ondernemers, die allemaal vanwege ‘het milieu’ overstapten naar elektrisch rijden.

Eind 2015 maakte ik een tour met zo’n Tesla met een poging om in 48 uur 3.000 kilometer af te leggen. Een goed moment om me helemaal in te lezen over alle ins en outs van elektrisch rijden. De technische uitdaging van de auto was eigenlijk heel beperkt: elektromotor en batterijtjes er in en klaar. De grote uitdaging zat hem in het netwerk. Ik was onder de indruk hoe Elon Musk dat allemaal aangepakt had, want er was op dat moment al een heel goed dekkend netwerk van Superchargers in de VS, Europa en Azië. Ik was enthousiast en onder de indruk van deze aanpak.

Intussen reageerde de burgerij meesmuilend: ‘er wordt gewoon geladen met grijze kolenstroom’ en ‘ze doen het alleen vanwege de subsidies’. Niet snel daarna kwam de Tesla-taks door de Tweede Kamer. Het was inderdaad zo dat wie een ton uitgaf voor een Tesla S, iets meer dan de helft van de fiscus terugkreeg. En de aangeschafte auto was na vier of vijf jaar meer waard dan wat er netto bij aanschaf voor was neergeteld. Slimme lease-ondernemers zijn daar schathemeltjerijk van geworden. En dat is ze gegund: niemand kon de restwaarde van de Tesla op dat moment voorspellen.

Intussen herhaalt de geschiedenis zich: enkele jaren na de succesvolle introductie van batterij-elektrisch rijden komt waterstofelektrisch op de markt. Ironisch is dat een aantal Tesla-fans die zeven jaar geleden alle kritiek over zich heen kregen, zich net zo opstellen tegenover deze nieuwkomer: ‘grijze waterstof’ en ‘ontzettend slecht rendement’. Hoe goed je argumenten ook zijn, het is tegen dovemansoren gericht. Elon Musk spreekt over ‘fool cells’, dus zullen het ‘fool cells’ blijven ook.

In Den Haag is intussen bedacht dat een aanbesteding voor doelgroepenvervoer beter met batterijauto’s kan die op grijze stroom rijden. Dat is beter dan op waterstof. Waterstof is daarom uitdrukkelijk uitgesloten bij deze aanbesteding. Dat is best bijzonder. De argumenten hiervoor lijken rechtstreeks van Elon Musk afkomstig.

Daarbij staat de verantwoordelijke wethouder, Liesbeth van Tongeren, bekend als een Tesla-fan. Ze is zo onder de indruk van dit merk, dat ze in een tv-interview door de presentator verzocht werd om een tandje lager te doen, want het begon een STER-spot te worden. Zij is ook de drijvende kracht achter het idee om de Tesla-taks weer op te trekken naar 100k. Dat laatste is wellicht een goed idee, want de verkoop van elektrische auto’s in dit dure segment is ingestort. Ook de Teslataks is een soort ‘man met de rode lantaarn’ van de overheid.

Dezelfde overheid besluit nu om weer een ‘rode lantaarn’ voor waterstof in te voeren. De geschiedenis herhaalt zich.

 

Dit bericht verscheen op 25 november 2021 op H2 Rijders.

Ingediend door fastconcepts op